Friday 13 September 2013

say no to chemicals

salaam,
since i am pregnant, i do concern more about contents or ingrediants on every product that i use. ye la kan, takut effect pada my baby dlm perut ni. cian anak mama. and i will continue to this attitudes forever. (care family la katakan) hehe.

even my baby masih dlm perut, actually dia akan dapat effect jugak walaupun kita guna produk tu externally.

so, aku buatla sedikit research pasal chemicals yg hazard tapi selalu ada dlm poduct harian kita. ni antaranya;

1. triethanolamine TEA, DEA- ada dlm losyen utk percepatkan proses penyerapan krim tersebut kepada kulit. akan menyebabkan cancer kulit in long run and danger to your kids or unborn- perhatikan pada krim halia, aloe vera gel (jgn terpedaya walau ada tertulis 100% gel) dan losyen korang. kalau takde, selamatla. pregnancy mommy suka guna krim halia kan? ye la mesti lenguh2 banyak part. so guna la minyak afiat yang org2 kampung   buat. heehe

2. paraben - banyak jenis paraben. ni biasa ada dalam skincare and cosmetic. agen penyebab cancer jugak. aku dah buang segala jenis produk yang ada menda alah ni kecuali my facial cleanser. aku guna cetaphil since aku dapat alahan teruk masa pregnant ni. aku dah dapatkan nasihat doc and doc ckp percentage dlm cetaphil ni sikit je and yang paling penting dia x kekal lame kat skin sebab bila dah cuci muka, mesti kita bilas kan? so kalau losyen, for sure org x bilas dlm waktu terdekat. but, kalau boleh elak, elak la kan. try pakai produk natural.

3. hidroquine - ni banyak dlm local skincare n cosmetic.

4. alcohol- pape chemicals yg pada akhir word dia, ada huruf ol tu alkohol la ye. kalau rasa sejuk je lepas pakai tu, ye la tu.

banyak lagi sebenarnya. ni yang aku cek pada product yang aku guna je dulu. aku pun takleh online lama2 sebab internet wave ni pun bahaya utk manusia especially pregnancy mommy. hehe.

tata.
wassalam.

No comments:

Post a Comment