Friday 20 September 2013

demam ketika hamil

assalamualaikum,

hari ini, my baby dah 22 weeks in my tummy. 2nd half to go... insyaAllah. semalam demam tapi tidak lah seteruk mana. demam+sakit tekak+mual+muntah. makan nasi sikit je semalam. itu pun sebab ingat nak makan paracetamol. tapi tak makan jugak sebab bimbangkan baby even dah tahu yang dose tu memeang disarankan gynae.

baring sebentar then mak mertua call, mak bagitaw kena pergi ke klinik sebab badan panas nanti mudharatkan baby. risau pulak aku mendengornye. ye la, aku ni kalau org2 dulu yang mula bagi nasihat, aku memang agak mengikut sebab aku ni agak konservatif dalam beberapa hal. mak pun ada pesan sambil nak tunggu esok, minum dulu air asam jawa bagi sejukkan badan. so aku pun buatla,then minum. adik pulak jerlun badan and kepala aku dengan ais. Alhamdulillah, biiznillah, suhu badan dah turun. mungkin mujarab dengan kombinasi air asam jawa + jerlunan ais tu. cuma sakit tekak masih ada sedikit sakit lagi. tqvm to my MIL and my sis. insyaallah, yang penting kena sabar and redha.

hari ni pulak, aku ada jerlun badan and kepala dengan air asam jawa tu. dan masak jugak air barli. air barli pun boleh sejukkan badan. ingat nak teruskan air asam jawa tu, tapi asam jawa tinggal lagi sedikit. heheh karang bengang pulak mak aku carik nak masak.

ni sedikit info website Dr Zubaidi pasal demam ketika hamil ni. korang bole refer di SINI

ya ALLAH, janganlah sampai sakit ini memudharatkan diri aku dan juga bayi aku ini. semoga dia sihat dan selamat. amin ya rabb. 

*pasni nak g cari thermometer la. senang nak cek suhu badan. hari tu tengok ada kat Guardian.

No comments:

Post a Comment