Saturday 31 August 2013

dumpling / wantan

hari ni mood bertukar kepada chinesee cuisine pulak. sebenarnya terasa yang amat nak makan steamboat. tapi belum berkesempatan, so aku buat la wantan ni and makan ala2 steambot. tapi disebabkan stock sea food dah tinggal paras hidung je, aku decide goreng je la wantan ni. makan crunchy pun best.

so, ini bahannya.

1) kulit wantan/pastry- ready made @ home made
kalau home made, kamu just perlukan tepung gandum dan sedikit planta. canai.

ready-made pastry skin- kat market ada jual siap


untuk intinya:
1) chopped isi ayam-aku beli yang Ramly je. senang kerja haku
2) black pepper- sesuka hati. tapi because of i'm pregnant, aku letak sikit je. cian my baby, panas.
3) garam
4) chopped carrot
5) chopped selery

inti ni digaul mentah and dibungkus dalam kulit wantan tu. ini ghopenye lepas siap di bungkus. actually macam2 cara nak membungkusnya. search je kat youtube. aku suka guna cara ni sebab nampak comel macam bunjut.


then, steam je untuk stok kan dalam freezer. tahan lama sikit. boleh je taknak steam. cuma bila steam, bila digoreng nanti, dah tak perlu confuse dah either isi ayam tu dah masak ke belum. kalau memang bertujuan untuk rebus, tak perlu steam pun tak apa.

steam kan beliau!

half cooked

dah ciap
then, terpulanglah korang nak makan macam mana - ala steamboat @ goreng @ rebus @ cicah sos @ makan begitu sahaja @ buat mee sup masukkan wantan ni--mee wantan..ponnn bole!

No comments:

Post a Comment